Категории
Превантивна дейност

Изменение на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ (ОПТТИ) 2014-2020 г.

Днес, 19.05.2020 г., в изпълнение на чл.8, ал.4 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка (Наредба за ЕО), във връзка с постъпило в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) уведомление по чл.8 от Наредбата за ЕО за изменение на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ (ОПТТИ) 2014-2020 г., МОСВ информира за следното:

І. По отношение на изискванията на глава шеста на Закона за опазване на околната среда (ЗООС):

Със Становище по екологична оценка (ЕО) № 10-6/2014 г. на министъра на околната среда и водите е съгласувана ОПТТИ 2014-2020 г.

Настоящото изменение на програмата е изготвено във връзка с:

  1. Необходимост от включване на допълнителни проекти по приоритетна ос 1 „Развитие на железопътната инфраструктура по „основната“ и „разширената“ Трансевропейска транспортна мрежа“, предвид невъзможността за успешно приключване на всички дейности в обхвата на проект „Модернизация на железопътната линия София – Пловдив: жп участък Елин Пелин – Костенец“ до края на периода на допустимост на разходите по програмата и с оглед усвояване на предвидените средства. Предвижда се в обхвата на приоритетна ос 1 да бъдат включени следните проекти: „Модернизация на железопътната линия София – Драгоман: участък Волуяк – Драгоман, фаза 1“, „Модернизация на железопътната линия София – Перник – Радомир: участък Перник –Радомир, фаза 1“ и проект за модернизация на тягови подстанции Разград и Варна и за изграждане на тягова подстанция Русе и система SCADA. Предвижда се проект „Модернизация на железопътната линия София – Пловдив: жп участък Елин Пелин – Костенец“ да бъде фазиран.
  2. Необходимост от включване на допълнителни проекти по приоритетна ос 2 „Развитие на пътната инфраструктура по „основната“ и „разширената“ Трансевропейска транспортна мрежа“, предвид невъзможността за изпълнение на проект „Автомагистрала „Струма“ - Лот 3.2“ със средства по програмата, до края на периода на допустимост на разходите, и с оглед усвояване на предвидените средства. Предвижда се в обхвата на приоритетна ос 2 да бъдат включени следните проекти: „АМ „Европа“ /„Модернизация на път I-8 Калотина – п.в. Храбърско“ от км. 15+500 до км. 32+447 и етапна връзка“/ и „Модернизация на път I-1 (Е79) „Видин – Враца“, участък „Ружинци – Монтана“, км. 61+750 до км. 102+60“. По проекта за изграждане на АМ „Струма“, лот 3.2 се предвижда да бъдат изпълнени подготвителни дейности и мерки за смекчаване на негативното въздействие върху околната среда.
  3. В текста на програмата ще бъдат направени всички промени, произтичащи от включването на горепосочените проекти, в т.ч. по финансовия план (прехвърляне на 80 млн. евро от приоритетна ос 2 към приоритетна ос 1) и индикаторите.
  4. Във финансовия план ще бъдат направени и промени, свързани с прехвърлянето на средства от приоритетна ос 2 към друга програма за мерки за справяне с негативните последици от разпространението на COVID-19.
  5. Промени с редакционен характер.

Предложените допълнителни проекти за развитие на пътната инфраструктура (СП „Видин-Ботевград”, както и Автомагистрала „Калотина - София”) са разгледани подробно в предходния вариант на доклад за екологична оценка на програмата (от м. май 2014 г.), заедно с проекта за изграждане на АМ „Струма“, както и с проектите за АМ „Хемус”, Път Е-79 „Мездра - Ботевград” и Тунел под връх Шипка, но в последствие отпадат от обхвата на програмата, поради недостиг на средства за реализацията им, и не са включени във варианта на доклада за екологичната оценка от м. септември 2014 г., за който е издадено Становище по ЕО № 10-6/2014 г. По същата причина отпада и проектът за Път Е-79 „Мездра - Ботевград”. Изграждането на тунела под връх Шипка е в обхвата на съгласуваната ОПТТИ, но реализацията на проекта е предвидена за следващия програмен период. Изграждането на АМ „Хемус” (също е в обхвата на съгласуваната ОПТТИ) се осъществява с национални средства. Анализът на алтернативите за реализация на ОПТТИ в съгласувания вариант на екологична оценка показва, че с най-малко очаквани негативни последици за околната среда е настоящия вариант на програмата, предвид ограничения брой индикативни проекти спрямо предходните варианти, но предлаганите промени за включване на допълнителни проекти, произтичат от невъзможността за изпълнение на част от предвидените такива. Няма съществени различия в заключенията, направени в двата варианта на доклади за екологична оценка.

За инфраструктурните проекти в обхвата на програмата се прилагат предвидените в екологичното законодателство процедури. Така например за АМ „Европа“, „Път Е-79, участък „Ружинци – Монтана“, Модернизация на железопътна линия „София – Драгоман“ са издадени съответните административни актове на министъра на околната среда и водите:

  • С Решение по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) № 5-3/2013 г. е одобрено осъществяването на инвестиционно предложение за „Модернизация на Път І-8 „Калотина – СОП“ от км 1+000 до км 48+270” по комбинация от червен вариант от км 1+000 до км 32+550 и по вариант червен пунктир до км 48+329.77”, с възложител Агенция „Пътна инфраструктура“;
  • С Решение по ОВОС № 1-1/2016 г. е одобрено осъществяването на инвестиционно предложение „Модернизация на Път І-1 (Е-79) „Видин-Враца” – Участък № 1 Видин-Димово, Участък № 2 Димово-Бела-Ружинци, Участък № 3 Ружинци-Монтана, с възложител Агенция „Пътна инфраструктура“;
  • С Решение по ОВОС № 5-5/2016 г. е одобрено осъществяването на инвестиционно предложение „Модернизация на железопътна линия София – Драгоман“, за участък „София – Петърч“ по алтернатива С1 (2010 г.) и за участък „Петърч – Драгоман“ по алтернатива А (варианти А и С, 2015 г.), с изграждане на нова гара Сливница върху съоръжения и запазване на трасето преминаващо през град Драгоман, без вариант D за скоростен байпас на град Драгоман” с възложител Държавно предприятие „Национална компания железопътна инфраструктура” (ДП НКЖИ);
  • За инвестиционно предложение „Модернизация на железопътната линия София – Перник - Радомир“ е издадено Решение № 3 – ПР/2016 г. за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС, с характер да не се извършва ОВОС.

Част от дейностите по модернизация на тягови подстанции (ТПС) Варна и Разград са били предмет на процедурата по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС за „Възстановяване на проектните параметри на железопътната линия Русе - Варна“, приключила с Решение № 1-ПР/2018 г. на министъра на околната среда и водите, с характер „да не се извършва ОВОС“. За модернизация на ТПС Варна и Разград са включени допълнителни дейности, които не са били предмет на проведената процедура, поради което за тях и за изграждането на новата ТПС Русе предстои уведомяване на компетентния орган по околна среда за произнасяне за приложимите процедури по екологичното законодателство.

 

Във връзка с всичко гореизложено, са налични основания да се счита, че представеното изменение на ОПТТИ 2014-2020 г. попада в обхвата на чл. 85, ал. 2 от ЗООС, както и в позицията на чл. 2, ал. 2, т. 2 от Наредбата за ЕО. Предвид това, настоящото изменение на ОПТТИ 2014-2020 г. в цялост подлежи на преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка.

Орган за одобряване на изменението на програмата е Министерски съвет/Европейската комисия. В тази връзка, на основание чл. 4, т. 1 от Наредбата за ЕО, компетентен орган за провеждане на процедурата по преценяване на необходимостта от извършване на ЕО е министърът на околната среда и водите.

ІІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):

Изменението на ОПТТИ попада и в обхвата на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС, обн., ДВ, бр.73/2007 г., изм. и доп.) и подлежи на процедура по оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на защитени зони по реда на чл. 31, ал. 4, във връзка с ал. 1 от ЗБР, като процедурата по ОС се извършва чрез процедурата по ЕО.

Отговорено от МОСВ на 19.05.2020 г.